Opening seizoen 2013 – 2014

Na bijna twee maanden niet op het water te hebben gezeten ging het dan eindelijk van start, 1 juni  2013 de opening van het roofvisseizoen 2013 – 2014. De voorbereiding waren getroffen. De boot was goed onder handen genomen. Alle kleine manco’s gerepareerd, extra hengelsteunen en de tweede fishfinder gemonteerd.

1e nacht doodaas

Klaas en ik hadden ons voorgenomen om  het weekeind goed te benutten en maximale visuren te maken. Om die reden hadden we dan ook een drie daagse trip uitgezet die vrijdagnacht van start ging. We hadden een mooie route, op voor ons nieuw viswater, uitgestippeld.

Vrijdagvond 6 uur begonnen we met het pakken van de boot.  Stapels hengels, eten,  de nodige pilsjes,  tent en slaapzakken en vooral een goed assortiment kunstaas. Groot kunstaas om te trollen en de jerkbaits om de plantenbedden af te gooien.

Omdat het voornemen was om de eerste nacht op een plas door te brengen die bekend staat om haar goede meervalbestand, mochten de zware doodaas hengels natuurlijk niet ontbreken.  Rond 8 uur waren we klaar met het  inpakken van de boot en hielden we nog een laatste check of alles was ingepakt. Oh ja… de vispassen en boekje met viswateren mochten uiteraard niet ontbreken.  We konden van wal.

Omdat het roofvisseizoen formeel pas na 12 uur die nacht zou beginnen en wij ons braaf aan regeltjes hielden besloten we, hoe verleidelijk het ook was, niet te trollen maar direct in volle vaart door te varen naar de eerste bestemming van onze trip, de meerval stek.

Rond 10 uur kwamen we aan op de stek. Ondanks dat de schemer al was ingetreden hadden we toch goed licht van de maan die in volle glorie boven de plassen scheen. Na het vinden van geschikte plek om de tent op te zetten gingen de doodaashengels op de rodpod. 12 uur, eindelijk de hengels konden in.

snoek_vinnig_roofvis_4

We hopen we op een dikke meerval maar een nachtelijke snoekbaars of snoek is natuurlijk ook welkom. We bevissen de plas die nacht statisch op de bodem. Éen hengel is getackeld  met een sardine en de ander met een dikke ruisvoorn.  De piepers staan op scherp en de verwachtingen zijn hoog.

Ondertussen kruipt Klaas voor een tukje de tent in, die alsmaar dieper in de grond lijkt te verdwijnen. Lijkt te verdwijnen…  Hij zakt weg! Het blijkt dat we hebben aangemeerd op een veen eilandje. Onder druk van het gewicht van Klaas zakt de tent langzaam weg in de zompige veenbodem.  Het veen laat zijn ware aard zien. We vinden het teveel gedoe om de boel weer in te pakken en een nieuwe plek te zoeken.  Omdat het die nacht droog blijft besluit ik in m’n warmtepak in de boot te slapen. Een extra dekzijl onder de tent, probleem opgelost.

Desondanks de goede verwachtingen blijft het die nacht stil en halen we de volgende ochtend de aasvissen onaangeroerd binnen. Nou ja…. niet geschoten is altijd mis.

Dag 2 Een knallende start

Het is vroeg in de ochtend rond 5 uur en we beginnen met het opbreken van de tent en het inpakken van de boot.  Na een korte controle of de  kampeerplek helemaal schoon is en we geen materiaal zijn vergeten, vangt de tocht weer aan.

Omdat we deze ochtend hebben besloten om ook gericht op baars en snoekbaars te vissen, kiezen we ieder voor een kleine- en een grote plug. Ik kies voor de combinatie Bulldawg Magnum kleur cisco als groot aas en als klein aas monteer ik de Rappala Minow Rap kleur kleur coper flash.

Klaas gaat van start met aan de grootaashengel een Bulldawg magnum black-orange en als kleine plug kiest hij voor de Salmo hornet.

Al snel werpt de keuze voor de kleine pluggen vruchten af. Klaas krijgt een snelle aanbeet. Nog voordat hij de hengel uit de steun heeft gehaald heeft de rover de plug alweer gelost. Jammer, maar een positief begin van de dag, ze bijten!

We varen verder en net voordat we een bed waterplanten naderen slaat mijn handhengel uit. Niet veel, maar er komt een baarsje boven. Onthaken en toch even op de foto. De Rapala Minow Rap heeft ’n werk gedaan, de eerste vis van het seizoen is in de boot. Weliswaar niet de vissen waarvoor we zijn gegaan, maar toch mooi voor de “portfolio” van het weekeind.

snoek_vinnig_roofvis_8

Zodra de boot op orde is en de hengels gereed, varen we richting de volgende plas. Net voor de brug gebeurt het. Klaas krijgt een klapper op z’n handhengel en roept “Vis”. De slip loopt goed door, Klaas slaat éénmaal goed aan legt de boot stil en de dril begint. Ondertussen haal ik de andere hengels binnen. Het is een vechtjas die zich niet gemakkelijk overgeeft. Tweemaal laat de snoek al springend uit het water z’n kop aan ons zien en probeert de plug eruit te schudden. De vis is goed gehaakt. Na een dril van enkele minuten weet ik de snoek te scheppen. Dit is ‘m,  de eerste snoek van het roofvisseizoen. Klaas heeft het ijs gebroken. Niet de grootste, maar wel sterk en fel. De snoek meet 84 cm op de plank. Even een plaatje schieten en Klaas laat de groenjas weer rustig op adem komen. Een harde staartslag maakt dat de snoek als een torpedo de diepte in schiet. Klaas constateert dat de vis wat magers is. Wellicht vanwege het lang aanhouden van de kou. Het maakt wel dat de vis zeer agressief is, en dat was tijdens de dril goed te merken.

snoek_vinnig_roofvis_5

De boot is weer op orde en we vervolgen onze tocht. Nog geen 30 meter verder klapt m’n handhengel krom. Wederom op de Rapala Minow Rap. Klaas legt de boot stil en haalt snel de hengels binnen. Ondertussen voel ik de harde klappen op de hengel. Ik gooi de slip nog iets open. Deze eerste dril van het seizoen wil ik echt goed benutten en iets langer drillen voelt voor mij op dat moment dan ook fantastisch. De vis duikt naar onderen en blijft schokkend de diepte opzoeken. “’t is een snoekbaars” roep ik naar Klaas. Vlak bij de boot gaat het nog bijna mis. De vis duikt recht onder de boot richting de schroef. Ik weet snel m’n  hengel naar buiten en omhoog te trekken en lijn binnen te halen.  Eindelijk laat de glasoog zich zien. “Mooie vis” roept Klaas. Na een felle dril schept Klaas de vis in het net.  Vrijwel direct in het net ontdoet de snoekbaars zich van de plug. Op de plank meet de vis 75 cm. Mooie eerste snoekbaars van het seizoen.

Het idee van Klaas om met kleine pluggen te vissen loont. Tot dan toe is er alleen gevangen op de Shad Rap en de Rapala Minor Rap. Ondertussen heb ik de Buldawg wel verwisseld voor de Pike Fighter.

snoek_vinnig_roofvis_6

We hebben de smaak te pakken en organiseren de boot zo snel we kunnen. We naderen de brug en Klaas laat de motor stationair lopen.  Omdat de brug vrij laag is moeten de stoelen worden ingeklapt en trekken we ons onder de brug door. We weten dat bruggen goede hotspots zijn dus ik besluit m’n pluggen in te laten liggen. Één hengel in de hand, de ander tussen m’n benen over de rand van de boot  en met m’n vrije hand manouvreer ik de boot onder de brug door.

Recht onder de brug krijg ik een geweldige klapper op m’n handhengel. “Vis” roep ik naar Klaas. Klaas geeft een beetje gas bij en Klaas z’n  hengel schiet krom. “Nog één” roep ik weer naar Klaas. Gelukkig is de brug niet al te breed en zijn we er snel onder uit. Ondertussen klappen de hengels op en neer. Zodra we onder de brug vandaan zijn beginnen we met de dril. Klaas begin aan zijn dril . Klaas en ik hebben er onze handen vol aan om de lijnen niet te laten kruisen. Mijn vis voelt wederom weer aan als snoekbaars. Ik haal de vis binnen en zie de eerste glimp van de kop. Jawel, wederom weer een snoekbaars. Terwijl ik de vis aan boord haal zie ik dat Klaas een snoek aan de baby Pike Fighter heeft hangen.  Klaas neemt de vis langszij in de kieuwgreep en trekt de snoek handig aan boord. Beide vissen zijn aan boord en worden gemeten. Snoek.72 cm en Snoekbaars 68 cm. Wat een mooie vangst en een mooie dubbel strike foto.

snoek_vinnig_roofvis_7

Het gaat goed. We hebben de spirit te pakken en het constant aanhouden van aanbeten zweept de adrenaline op. Zo snel als we kunnen organiseren we de boot weer en gaan we verder.  De pluggen liggen nog geen 30 seconden in het water en ik hoor “Vis”, Ik zie Klaas z’n hengel goed krom staan. Snel haal ik de steunhengels binnen terwijl Klaas roept dat het snoekbaars is. Wat een ochtend! Klaas drilt de vis, die bonkend naar de diepte wil mooi uit. Als de vis bij de boot is zien we een pracht van een snoekbaars langszij liggen. Ik schep de vis, Klaas onthaakt de glasoog en legt hem op de plank 56 cm. Weer een mooi fotomoment. De vis wordt gelost en er gaat een high five door de lucht.

Onze dag kan al niet meer stuk. Langzaam aan begint de zon door te komen. Er was slecht weer voorspelt. Wellicht dat de reden was dat we weinig vissers tegenkwamen.  Wij zijn blij dat we onze visplannen voor het eerste roofvisweekeind van het seizoen hebben doorgezet. We worden tot dan toe goed beloont!

snoek_vinnig_roofvis_1

Na het wegvaren gaan de hengels direct weer het water in. En jawel weerstand op de handhengel.  Het is niet veel, maar toch een vis. Met weinig moeite komt er een baarsje boven. De tweede baars op de Rapala Minow Rap. We zetten hem snel weer uit. Omdat we nog een aardig eind voor de boeg hebben besluiten we om rustig door te trollen en de brug niet voor tweede keer te nemen.  Normaliter zouden zo een goed vangend spot niet snel verlaten, maar we moeten verder. We varen het kanaaltje helemaal uit. Er gebeurt verder niets meer!

We naderen de volgende plassen. Omdat we geen lokale visvergunning hebben besluiten we de vaart erin te gooien. Klaas trekt de motor helemaal open en met 50 km per uur schieten we over de plassen heen.  We vervolgen onze weg rustig richting onze eindbestemming. Het is een mooi route. Onderweg zien we tal van weidevogels, een buizerd die een konijn slaat en al het andere prachtigs dat de Nederlandse Polder zo typerend maakt. Noord Holland op z’n mooist.

Rond de klok van 3 uur besluiten we een hap te eten. We hebben wat voorverpakte hamburgers mee die we kunnen opwarmen op een campingkooktoestelletje. Biertje erbij en de late lunch is compleet. Even een kwartiertjes rust en we gaan verder.

snoek_vinnig_roofvis_2

Naarmate dag verstrijkt wordt het rustig met aanbeten. We zijn moe en besluiten naar onze tweede overnachtingsstek te varen, hotel het Meertje aan de Vinkeveense Plassen. Vlak voor we er zijn schiet Klaas zijn handhengel krom. “Vis”. Klaas drilt de vis rustig uit na enkele minuten laat de groenjas zich rustig “scheppen” De Pike Fighter heeft een mooie tachtiger weten te verleiden tot een aanbeet.

snoek_vinnig_roofvis_9

Met het lossen van de vis is onze visdag ten einde gekomen. We leggen de boot aan voor het hotel. Leuk is nog om te vermelden dat we lopend van het hotel naar het restaurant 4 snoeken tegenkwamen, die in een afwatertingslootje van nog geen 30 cm diep tussen de algen lagen.

Na een stevige maaltijd is het tijd om onze bedden op te zoeken. Morgen weer een nieuwe dag!

Dag 3 Hoge verwachtingen

Het is vijf uur in de ochtend en de wekker gaat af.  De laatste visdag van het weekeind is aangebroken. Na het ontbijt weken we snel af. Eenmaal in de boot zetten we koers naar de Vinkeveense Plassen. Voordat we op de plas zijn vang ik in één van de toegangskanaaltjes naar de plas nog een leuk snoekje op de Pike Fighter.

snoek_vinnig_roofvis_10

Aangekomen op de plas beuken harde wind doet de golven hoog tegen de boot.  Het water is kraakhelder en op de Vinkeveense plas belooft dat niet veel goeds. Door de lang aanhoudende koude periode is de algengroei niet goed op gang gekomen. De aasvis mijdt daardoor het voedsel arme water waardoor de snoek op zijn beurt ook niet aanwezig is. We varen uren over de plas ondiep, diep rondom de eilanden het maakt allemaal niets uit. De verwachtingen waren hoog, maar uiteindelijk vingen we bot!

We varen rustig terug naar huis. We hebben nog een lange tocht voor de boeg. We varen afwisselend trollend en met hoge snelheid richting naar onze thuiswateren.

Enkele kilometers voor we thuis zijn krijgt Klaas een harde aanbeet. “Vis” roept hij, en onze routine wordt weer in werking gezet. Klaas drilt de vis en ik haal zo snel ik kan de hengels binnen. We zitten op diep water en daarvan maakt de vis ook goed gebruik. De hengel van Klaas kromt mooi en de vis duikt enkele malen goed de diepte in, snoekbaars! Na een mooie dril hebben we weer een fraaie snoekbaars aan boord.

snoek_vinnig_roofvis_3

De dag loopt op z’n eind en hebben honger. In de Kaag Soïciteit sluiten we het weekeind af met kreeft en bier. Het was mooi. Volgend jaar gaan we zeker weer een tocht maken.