Trollen vs Doodaas op snoek

Snoekafspraak

In februari van dit jaar was het plan geboren om met een aantal gezamenlijke visvrienden eind oktober begin november een weekend te gaan vissen op zoek naar de grote dames van het grote water. In deze tijd zou het “grote vreten” inmiddels wel begonnen zijn door de dalende temperatuur van zowel onder- als boven water…

Tenminste, dat dachten we… Toen de Ms Luza het water in gleed, en de dieptemeter 12 graden aan gaf keken we elkaar al een beetje bedenkelijk aan. Daarbij kwam ook nog de zeer warme temperatuur voorspelling en het ontbreken van de wind voor het hele weekend. Het zou toch niet te warm zijn …

We hadden de avond van te voren nog een beetje overleg wat het plan van aanpak zou worden, maar de keuze viel voor iedereen toch maar voor de vertrouwde havens. Bij het plannen van de trip zou dat aanvankelijk ook de strategie zijn: Doodaas! De vangsten van de afgelopen jaren lieten duidelijk zien dat de vissen zich daar weer massaal op zouden houden rond deze periode……toch?

Ondanks dat William en ik weten dat het ‘’Dobbervissen” een zeer lucratieve bezigheid kan zijn, is het statisch wachten op een aanbeet niet onze favoriete bezigheid. Waarschijnlijk komt dit door onze enorme hoge testosteronspiegel (of gebrek aan geduld J) en onze jaag instincten.

Snoekdag één

Hoe dan ook, de 3 boten lagen nog voor de eerste zonnestralen op onze plek in een van de havens. Hier en daar werd al wat gevangen, maar echt “los” ging het niet. Met de dieptemeter werd elke hoek gecontroleerd op grote scholen aasvis, maar zonder resultaat. De warmte had er naar ons idee toch voor gezorgd dat ze nog niet in grote getalen de havens in waren getrokken.. Na een enkele aanbeet en een paar visjes in uren werden we dusdanig onrustig dat we zonder ook maar een woord tegen elkaar gezegd hadden begonnen met opruimen….. Trollen! Riepen we bijna gelijktijdig toen alles ingepakt was. We zouden de achterblijvers via de gezamenlijke app op de hoogte houden, mochten we ze vinden op andere plekken dan de havens.

Nu verwachten jullie natuurlijk door deze keuze een geweldig verhaal te gaan lezen van al die geweldige onvergetelijke vismomenten die we die dag meemaakte, maar helaas. Ik moet jullie teleurstellen. Tientallen kilometers verder kwamen we niet verder dan 1 goede aanbeet op de “good old” trippel pikefighter koi kleur, maar zelfs deze aanbeet wisten we niet te verzilveren. Op de dieptemeter was overigens ook weinig te zien. We besloten een mooie industrie haven door te trollen waar regelmatig mooie vissen boven komen. Er zat duidelijk meer bodemstructuur en vis! Vrij snel pakte we daar 3 mooie getekende snoeken. Daarna viel het weer helemaal stil. Via de app kwamen gelukkig wel wat positievere berichten.

Door stug volhouden van Mark, Martijn en Aartjan werden een paar vissen gevangen die de magische metergrens gehaald hadden!

Rens met een mooie 95’er

Martijn met een mooi getekende 106 cm

Mark met een fantastisch getekende doodaas-snoek

Na deze goede berichten vervolgde wij onze weg al trollend in de hoop nog tegen een buffel aan te lopen, maar helaas.

3 kopie

Mark met een “vierkante” 106 cm op doodaas

Snoekdag twee

Op dag 2 besloten we toch weer een plekje in de havens te zoeken, samen met de 2 andere boten. Net als de vorige dag was het erg taai en moest er door iedereen hard gewerkt worden om aan de snoek te komen. Er werden door de andere heren een tweetal massieve snoeken verspeeld, en gelukkig ook nog een aantal mooi getekende snoeken gevangen. Voor ons liep het wat minder voorspoedig. Met een snoek, en daarna uren gestaard te hebben naar die niet onder “ploppende” dobbers besloten we toch weer de stoute schoenen aan te trekken en het grote water op te gaan. En net zoals dag 1, bleek dit niet succesvol. Dat het plotseling wel in een keer “bingo” kan zijn lieten Dirk en Rens uiteindelijk (net niet..) zien. Ze besloten net als wij even een paar uurtjes te gaan trollen en haakte een zeer grote massieve snoek die werkelijk de hengel en reel tot het uiterste dreef. Bij de boot bleek het om een vals gehaakte snoek te gaan geschat tussen de 1m10 en 1m20.

Na een aantal rare sprongen en moeizame schep pogingen dachten de heren deze massieve snoek eindelijk binnen te kunnen halen door hem richting de boot te dirigeren maar met een zeer krachtige klap van zijn staart wist hij alsnog uit het net te springen en het kunstaas achter te laten. De sfeer op deze boot was een aantal uurtjes helaas wat minder goed dan de dag daarvoor. Dit soort vissen kunnen je weekend net even wat meer glans geven..

Double Strike op doodaas voor Mark

Maar van klagen was geen spraken. Het weer was super! Het water was als een spiegel, en de zon scheen heerlijk. Door de dikke mist was het bijna een onwerkelijke wereld geworden. Ondanks de wat mindere vangsten is het echt super om zo met je hobby bezig te kunnen zijn! Je vergeet even de alledaagse dingen en ben je eigenlijk op vakantie in eigen land.

5 kopie

een mooi getekende 90’ervoor Mark, wederom op doodaas

Uiteindelijk bleek, net als de eerste dag, de keuze om in de havens te blijven het meest verstandig. De andere boot wist nog 2 snoek van boven de meter te strikken en met een pr voor Aartjan was de dag meer dan geslaagd!

Met 111 cm is dit een pr voor Aartjan

8 kopie

Martijn met nog een mooie bak

Aan het eind van het weekend konden we de balans opmaken. Ondanks dat de havens niet vol lagen met aasvis bleek dat het “dood-azen” de meeste en grootste gevangen vissen hadden opgeleverd.   Het fireballen, rustig driften met aasvissen en trollen bleek gewoon minder succesvol. Onze conclusie was ook dat de vissen nog erg verspreid lagen over de enorme hoeveelheid water, en het dus op dit moment gewoon moeilijk bleek om grote aantallen te scoren. Desondanks hebben we echt een super weekend gehad, en gaan we dit snel nog een keer over doen…   Maar dan wel in de winter, als het wel koud is!