Traag aas in de kou. 07-12-2016

Traag aas in de kou.

IJs en ijskoud…… Gek zijn we…

De winter is eindelijk begonnen met dikke nachtvorst. Vorig jaar heb ik in deze periode enkele echte biggen van snoeken gevangen. Dit vind ik echt de mooiste vissen, vol gevreten en aan het voorbereiden op de paai. Dat is nu nog wat vroeg, maar dik worden sommige van de dames al. Traag aas, daar houden ze nu van, dus alles behalve speedtrollen. Hieronder een verslag van 2 dagen met traag aas.

Dag 1.

Vandaag zit ik weer eens met Danny op de boot. Het had vannacht 8 graden gevroren en mijn boot zat vast in het ijs, verder was mijn boot bedekt met een tapijt van rijp.

getfileattachment-1

Een prachtige ochtend en vrijwel geen wind.

Extra thermoskleding en geïsoleerde laarzen zijn een must. Als twee Michellinmannetjes gaan we de kou te lijf. Krakend door het ijs banen wij een weg door het ijs wat al bijna een centimeter dik is, mijn al bijna 40 jaar oude Alumacraft heeft het zwaar. Aangekomen op het grotere water blijkt dat allemaal nog wel open te zijn en kan het vissen gaan beginnen.

getfileattachment-4

Danny met de eerste van de dag.

Ver achter de boot worden 2 dobberhengels met voorns gesleept en onder de boot (fire ball) hang ik een makreel en Danny een voorn. Met zo’n 0,5 tot max.1 km per uur zoeken we op de fishfinder naar scholen  aasvis. Na een paar stille uren werd het duidelijk dat het een taaie dag kon worden. En dan plots begint Danny zijn fire Ball hengel te lopen, even laten gaan en dan aanslaan. Hebbes, de eerste vis is gehaakt en meld zich vrij snel bij de boot. Deze mag even poseren en zwemt weer terug naar zijn domein. Niet echt de big waar we naar op zoek waren, maar na 3 stille uren is elke vis weer welkom.

getfileattachment-3

Een dikkertje.

We dobberen verder over potentiële stekken en uiteindelijk als we weer op de zelfde plek aankomen waar Danny de eerste ving is het mijn dobber die langzaam naar onder gaat. Ik wacht nooit lang en sla vrijwel direct aan. Een vrij sterke vis geeft zich na korte dril gewonnen. Een dikkertje heerlijk volgegeten, alleen niet de lengte die wij zoeken. Toch blij met deze vis. We vissen de dag uit op de stek waar Danny die net niet metersnoek ving. En krijgen daar geen aanbeten meer.

Dag 2.
Het is weer koud en het ijs staat weer op de boot. Bevroren hengensteunen en een dunne laag ijs op de smallere vaarten.

BRRRRRRR!!!!

We doen herhalen het zelfde spelletje. Dobbers en fireballs slepen traag mee met de boot. Vandaag is het weer Danny die de eerste aanbeet krijgt. Een sterke vis heeft zich zijn gesleepte voorn vergist. Een dikke vis wordt geschept en mag na een foto weer zwemmen, heerlijk die dikke dames. Zo willen we het zien, dit is een snoek met potentie om een echte big te worden.

danny-dag2

Dit begint er op te lijken, Lekker dik!

Voorn heeft duidelijk de voorkeur. Een paar uur later ben ik aan de beurt, weer grijpt een snoek een voorn en geen zoute vis. Een aardige snoek mag even kort op de foto. getfileattachment-2Na de gebruikelijke “high five”dobberen we verder. De laatste is voor mij en weer op de voorn. Hierna  blijft het na een loslater bij Danny verder stil.

Weer de trage voorn die voorkeur had.

Al met al waren het twee taaie visdagen welke uiteindelijk toch een aantal vissen opleverde. Ach het was heerlijk buiten en we weten uit voorgaande jaren dat dit toch echt de juiste methode is om uiteindelijk die echte BIG te vangen. Traag aas wordt zeker vervolgd.

Klaas Hoogduin en Danny Sin.