Opening snoek en roofvisseizoen 2014-2015

Het vissen op de snoek gaat weer van start

Eindelijk is het dan zover. We hebben hier 2 maanden op opgewacht en we zijn er helemaal klaar voor. De snoeken en andere roofvissen hebben 2 maanden rust gehad. Traditioneel gaan Danny en ik het hele weekend aan een stuk door vissen op snoek en andere roofvis. De boot na twee maanden het water in en knallen!!! We varen vrijdagavond vroeg na ons werk weg richting de eerste stek, waar we vanaf 00:00 gaan vissen met doodaas. Een snoekbaars of wellicht een verdwaalde meerval zou een mooie opening zijn van het seizoen.

vinnig_snoek__snoekbaars_roofvis_inladen

Materiaal inladen. Genoeg hengels mee?

We zetten de tent op en de rodpod wordt op scherp gezet. De piepers zijn er klaar voor… We vissen met dode sardines en voorns. Om ca. 02:30 vallen we in slaap, het blijft verder de hele nacht stil. We slapen net onder de landingsbaan van vliegveld Zestienhoven, dus af en toe worden we bruut gewekt door een landende Boeing. Om ca. 06:00 worden we weer wakker en ruimen alles op zonder een aanbeet te hebben gehad.

vinnig_snoek__snoekbaars_roofvis_volgas

Vroeg verder varen naar de eindbestemming

Ik geloof niet zo in dat nachtvissen met doodaas en dit wordt eigenlijk  telkens bevestigd. Onze eindbestemming voor deze dag is een groot Zeeuws water waar we voor de tweede nacht een hotelkamer hebben gereserveerd. We beginnen met trollen vanaf onze overnachtingsplek. Klein en groot aas zwemt ca. 4 km/uur achter onze boot aan. Al snel blijken de kleine Salmo Hornets het goed te doen, baarzen klappen er op. Ik vang de een na de ander, geen grote vissen maar lol hebben we wel. De snoek laat zich nog niet zien.

vinnig_snoek__snoekbaars_roofvis_dubbelstrike_baars

Double Strike Klaas

Uiteindelijk vangt Danny de grootste baars van de dag en mag daarmee meteen z’n PR aanscherpen. Wat een dikke vis en dit midden in Rotterdam voor de (zie euromast op de foto). Wat ons opvalt is dat de baarzen hier bijna geen tekening hebben.

vinnig_snoek__snoekbaars_roofvis_euromast_baars

PR baars voor Danny

Baarzen zijn leuk, maar ik kom eigenlijk voor grote snoek of liever nog snoeken!!! Ik hang aan mijn hengels groot aas, Frenzi en een Bulldawg moesten het gaan doen. Danny heeft er inmiddels ook groot aas aan hangen. We moeten er lang op wachten en uiteindelijk vangen we snoek. Geen monsters maar we zijn er blij mee. Ik had de grootste, welke na flink kopschudden aan boord werd gehesen.

vinnig_snoek__snoekbaars_roofvis_grootste

Grootste snoek van de dag

De temperatuur begon op te lopen en het werd langzaam steeds drukker op het water. Water temperatuur steeg tot  over de 19 graden en dat in deze periode. We hadden geen zonnebrandcrème meegenomen en ik begon langzaam in een gefrituurde kreeft te veranderen. Aanbeten kregen we ook niet meer, de kop was er af en we besloten naar het hotel te varen. Vol gas op de Nieuwe Maas en inhouden waar gewenst (moest). We varen over een zee van hoge golven van de op het kanaal varende tankers.

vinnig_snoek__snoekbaars_roofvis_nieuwe_maas

Midden op de Nieuwe Maas

Tegen het eind van de middag kwamen we op onze bestemming, de boot werd in een jachthaven achtergelaten en het hotel werd ingecheckt. We waren rozig van zon en water. Een zware maaltijd werd in een lokaal restaurantje naar binnen gepropt. Kapot waren we, na de nodige biertjes gingen we vroeg slapen.

Toen we wakker werden was het al licht en we moesten nog uitchecken. Niet geheel volgens plan waren we te laat op het water. De temperatuur liep al op, dus vol gas naar de stek varen. Deze ochtend begonnen we met het uitgooien van grote platen met plantenbedden, opgebouwd uit fonteinkruid en ander groen plantenspul. In het verder zo diepe water waren her en der van deze plantenbedden te vinden van soms wel 300 x 200 meter in omvang. Het was er ook vrij ondiep, anderhalve tot 2 meter. Hiervoor gebruiken we meestal spinnerbaits, welke goed over en door de waterplanten zijn te vissen zonder dat de haken vol zitten met waterplanten.

Op de stekken aangekomen kreeg Danny vrij snel een mega baars achter zijn spinnerbait. Het water was kraakhelder en we konden een vis van rond de 50 cm meerder malen, worp na worp zien bijten in zijn spinnerblad en niet in de haken. Erg frustrerend want deze vis was nog een stuk groter dan de Euromast-baars. We kreeg meerdere volgende grote snoeken waarbij er zelfs een metersnoek volledig uit het water sprong en mijn spinnerbait volledig wist te missen. Brrrrr, spannend. De zon brak inmiddels echt door en het werd gewoon te heet. We kregen geen aanbeten meer en moesten nog het hele stuk terug naar huis. Tijd om richting het Noorden te gaan varen. Heerlijk werd de dag vol gevaren met biertjes in onze handen en zo nu en dan een terrasje. Dit afgewisseld met stukjes serieus trollen. Er werden geen dikke vissen meer gevangen en arriveerden rond 21:00 weer thuis.

vinnig_snoek__snoekbaars_roofvis_kreeften

Even stoom afblazen met een pilsje

Concluderend was het een heel gezellig weekend ondanks dat de vangsten erg tegen vielen. Wel hebben we een hoop geleerd van deze trip en de vislocatie waar we waren. Dit gaan we zeker benutten als we deze plek in de loop van het jaar weer gaan bezoeken. Weinig snoek en vooral baars. Eigenlijk was er maar een spelbreker “de zon. Het had ook 2 dagen kunnen regenen, dat is ook niks met al die spullen in de boot.

Klaas Hoogduin en Danny Sin.