Big Game op Bonaire

“Pionieren” op Bonaire

Toen afgelopen winter duidelijk werd dat Bonaire de volgende bestemming zou zijn voor mij en de familie ben ik meteen internet af gaan struinen om informatie in te winnen. Dus er zat niets anders op dan een Facebook berichtje er uit te gooien en overal bij bevriende vissers een spreekwoordelijk hengeltje uit te gooien!

Gelukkig kreeg ik een aantal tips en nummers die ik eenmaal op het eiland na kon gaan en verder kon uitpluizen. Een goede voorbereiding is zo verschrikkelijk belangrijk. Niet alleen in Nederland, maar juist op de plekken waar je niet zo maar even naar de winkel kan gaan om spullen te halen.

– wat zwemt er allemaal rond langs de kustlijn van bonaire?
– welke soorten wil je proberen te vangen?
– wat voor kunstaas moet je mee nemen?
– wat voor materiaal neem je mee?

Ik geloof dat ik werkelijk waar 5 uur bezig ben geweest om mijn visspulen bij elkaar te rapen en uit te zoeken. De kleding en duikspullen had ik binnen 5 minuten ingepakt. Eenmaal aangekomen op het eiland ben ik me meteen gaan oriënteren. Gelukkig had ik via Danny van vinnig.nl al contact kunnen leggen met zijn oom Amin, een “local” uit Nederland! De eerste visplannen waren snel gemaakt

We gingen in de namiddag en avond vissen op Tarpon! Vanaf de kant weliswaar. Ook hierbij geld weer: Een goede voorbereiding is het halve werk. Bij Tarpon moet je materiaal perfect zijn, anders kan je het wel vergeten. Ik had 2 reishengels van Shimano meegenomen. Een lichte spinhengel van 1m90 met een tica libra 2500 molen met gevlochten lijn, en een wat zwaardere spinhengel van 2m70 met een shimano baitcaster met gevlochten lijn. Daarmee kan je in principe alle kanten uit. De kleine hengel om te spinnen en levend aas te vangen, en de grote voor al het andere werk.

Binnen 10 minuten was het raak! Ik hoorde een vis volledig uit het water springen. “ Hangen!” zei Amin, die naast me op de steiger stond. De tarpon had schijnbaar het aas van onderen gegrepen en ik zag in het maanlicht een zilveren schim weer in het water verdwijnen. Op dat moment hoorde ik de baitcaster pas gieren. Heerlijk!

De eerste aanbeet was een feit! Rustig drilde ik de vis richting het steigertje waar we op stonden te vissen. De Tarpon sprong geregeld volledig uit het water, heftig schuddend met zijn bek open. Op licht materiaal is het echt een super vis om te vangen. Na wat laatste ontsnappingspogingen kon ik de vis met de boga-grip eindelijk landen. Ik vind persoonlijk een boga-grip echt onmisbaar voor alle tropische visserij. Het welzijn van zowel de vis, en mijn handen is erg belangrijk, en bij goed gebruik een perfect hulpmiddel. Daarnaast kan je de bekken van zeevissen niet vergelijken met de relatief zachte bek van een snoek of snoekbaars in Nederland, en zal je niet snel iets beschadigen.

snoek_snoeken_roofvis_big_game_vinnig_tarpon_roy_luza

Met 80cm geen monster, maar super welkom!

Van de 6 aanbeten wist ik er in totaal 3 te “verzilveren”, allen rond de zelfde lengte. Daarnaast vingen we nog een aantal verschillende soorten snappers, die daar in overvloed rond zwemmen.

snoek_snoeken_roofvis_big_game_vinnig_snapper_roy_luza

Eén van de vele soorten snappers die langs de kust te vangen zijn

Naast het vissen is het natuurlijk een perfect eiland om heerlijk te relaxen op het strand. Het is echt een duik en snorkel paradijs. Aangezien ik naast het vissen ook een vervend duiker ben hoefde ik me niet te vervelen op het eiland! Met meer dan 85 duik plekken zijn de mogelijkheden ongekend.

Tijdens het duiken kwam ik meer dan eens grote Barracuda’s, Tarpon’s, zeer grote Snappers en zelfs Tonijnen tegen! Echt geweldig om mee te maken. Een aantal dagen later had ik met Amin afgesproken om een sessie langs de rotsachtige kust te maken, net in de luwte van de ruige oost kust. We waren net voor zonsondergang aanwezig.

snoek_snoeken_roofvis_big_game_vinnig_bonaire_roy_luza

Ik besloot weer met mijn “doodaas” montage te gaan vissen met daaronder een hele sardine. Amin viste met nylon en een bodem montage. Ook hier duurde het niet lang voordat ik een knal harde aanbeet te verwerken kreeg. De slip gierde het uit en zette snel de haak. Hangen! Omdat het een rotsachtig gebied betrof met veel koraal en rotsten moest ik zeer strak en hard drillen om de vis niet te verspelen. Ik dacht eerst dat het een Barracuda of Tarpon was omdat er veel lijn van de molen af spoelde. Mijn verbazing was groot toen ik een rugvin boven het wateroppervlak uit zag komen. Een haai!

Net op het moment dat ik de haai binnenhaalde op de kant brak mijn fluorcarbon ..pffff net optijd!

Met een haai van precies 1 meter werden de nodige foto’s gemaakt. Geweldig!

snoek_snoeken_roofvis_big_game_vinnig_drill_roy_luza

Flinke drill

snoek_snoeken_roofvis_big_game_vinnig_haai_roy_luza

Haai van 1 meter vanaf de kant

Jammer genoeg verspeelde ik mn montage niet veel later op een andere vis waardoor ik noodgedwongen over moest gaan op een bodem montage. Bij het switchen van deze methode kwamen er vrijwel alleen nog mooie snappers boven water. Aangezien het vissen op Bonaire niet altijd (en begrijpelijk) gaat om het “catch and release” principe zijn er die avond een aantal snappers op de BBQ beland.

snoek_snoeken_roofvis_big_game_vinnig_snappers_roy_luza

Diverse snappers voor op de BBQ

Ondanks dat het avond vissen voor mij al super succesvol was gebleken leek het me ook super leuk om overdag met een lichte spinhengel op pad te gaan. Het was even zoeken, maar uiteindelijk had ik een plekje gevonden waar ik even aan de slag kon. Met een poppertje er aan, poloroid op, en smijten maar! Het duurde niet lang voordat ik een leuke barracuda aan de haak had. Echt weer super sport op een klein spinhengeltje.

snoek_snoeken_roofvis_big_game_vinnig_baracuda_roy_luza

Kleine barracuda

Ik had naast het vissen langs de kust nog graag een dagje gevist op de zoutmeren langs de zuidkant van het eiland maar door minder goede weersomstandigheden is dit helaas niet gelukt. Er is een groot gebied van meren en kanalen waar je (diepte tot 1 meter) geweldig kan vissen op Bonefish, Snook, Barracuda, Snappers etc. Eigenlijk mag je daar niet vissen omdat het prive terrein is van een zoutwinningsbedrijf, maar dit wordt naar ik begreep nog wel eens gedoogd. Daarnaast is de visserij druk daar amper aanwezig.

Als laatste “wapenfeit” wilde ik nog een dagje “Big game” vissen voordat ik weer naar huis zo vertrekken.

Ik kwam via een kennis in contact met Yuri van Kampen. Dit is de eigenaar/schipper van “Bonaire Big Game Fishing” die met zijn nieuwe charter boot “Fishtales” halve en hele dagen op pad gaat om vrijwel alle zeerovers die er in de caraibische wateren te vinden zijn te vangen. En de afspraak was snel gemaakt om een dagje mee te gaan. Met 6 man in totaal zouden we een dagje gaan vissen!

Dat is nog een van de voordelen van het vissen op Bonaire: Je hoeft nog geen 3 minuten te varen om kans te maken op verschillende soorten Marlijn,Zeilvis,Wahoo,Mahi Mahi, Barracuda, Tonijn etc etc die zich in de diepere wateren rond de kust schuil houden.

Fabian Havedings werkt als “Deckie” op de Fishtales. Het moge duidelijk zijn dat een ervaren deckhand het verschil maakt tussen een dagje varen of een dagje vissen. Al vanaf zijn jeugd is de in nederland geboren visfanaat werkzaam in de visserij op Bonaire. Hij kent de wateren als geen ander, en werkt gedreven en fanatiek om de mensen aan de vis te krijgen. Dingen zoals het regelen van vers aas, controleren van het aas en materiaal, haken slijpen tussendoor maken het verschil op dit soort dagen.

We hadden een mooie dag uitgekozen om achter de rovers aan te gaan. Met nog een stevig briesje vertrokken we richting de noordkant van het eiland.

Na eerst even wat verse makrelen gevangen te hebben kon het spektakel beginnen. Met relatief licht materiaal begonnen we met 1 downrigger en 3 oppervlakte lijnen te vissen. Na niet zo lang gevaren te hebben zagen we een explosie in het oppervlakte water en klapte er al een lijn uit de clip. Helaas bleef deze niet hangen… Maar heel lang hoefde we niet te wachten op de volgende aanbeet. De lijn van de downrigger schoot los, maar helaas lukte het wederom niet om de vis te haken. Van allebei de lijnen was de makreel precies tot aan de haak doorgebeten. Na opnieuw alles uitgezet te hebben cirkelde we weer over hetzelfde stukje water. Nu was het wel raak! Meters en meters lijn werden van de spoel af getrokken, en het gevecht kon beginnen. We waren met 6 man op de boot, en ik moet zeggen, nog nooit heb ik met zon relaxed stelletje mensen op een Big game boot gezeten. Vaak gunt de een de ander het licht in de ogen niet, en is het soms nog bijna ruzie om een goede verdeling te maken, maar nu was dit absoluut niet het geval!

Fabian zorgde voor de vechtgordel en zorgde er voor dat alles goed en veilig verliep.

Uiteindelijk kwam er een hele mooie Wahoo naar boven. Stuk voor stuk geweldige sportvissen!

snoek_snoeken_roofvis_big_game_vinnig_wahoo_roy_luza

Zo eindigde we de dag met 13 aanbeten waarvan we 7 zeer mooie Wahoo hebben mogen vangen. Echt een geweldige dag!

snoek_snoeken_roofvis_big_game_vinnig_wahoo2_roy_luza

Soms ga je meerdere keren mee op een charter boot en vang je niets, en dan ineens heb je er een dag tussen zitten waarin je 3x een vis binnen mag halen. Echt top!

snoek_snoeken_roofvis_big_game_vinnig_wahoo3_roy_luza

Ik mag terug kijken op een geweldige vakantie. Ondanks dat de vistijd die ik had relatief weinig was, is de invulling perfect geweest. Een beetje mazzel moet je altijd hebben, maar door de goede voorbereiding, materiaal en “locale” hulp mag ik zeker zeer tevreden zijn over de resultaten!