Beuk baarzen

Beuk baarzen op Hollandsdiep en Haringvliet.

Ik ben met Marie afgereisd naar het hollandsdiep en Haringvliet om daar achter de grote snoeken aan te gaan. Het zou een soort mini vakantie worden waar het varen en vissen centraal zou staan. We vertrokken met de boot vanaf de Kagerplassen, dus geen getrailer. We zouden hard varen waar het kan en een deel van het traject te trollen, dus vissen terwijl we genieten van de mooie omgeving. Ons eind doel zou Willemstad aan het Hollandsdiep zijn, daar zouden we 3 nachten in een hotel verblijven. Voor mijn boot had ik een plekje (box) in de stadshaven geregeld. De dagen zouden we deels op het water doorbrengen en deels in het prachtige stadje. Geen gestress, geen vangdruk, als het niet loopt snel terug naar Willenstad en aan het bier.

Prachtige omgeving.

De heen reis was prachtig, we voeren via de sluis in Leidschendam richting delft en dan weer door de sluis in Rotterdam. Het was relatief warm weer, dus van veel vissen kwam het niet, Ik ving slechts een snoekje. De omgeving was echt fantastisch.

snoekreis

Te warm om te vissen. Toch nog een snoekje.

salamander

Leidschendam met haar prachtige molen.

delft

Prachtige torens en kerken van Delft.

euromast

Bij de sluis in Rotterdam staat de Euromast.

Op de Nieuwe Maas stroomde het hard. We passeerde hier regelmatig van die mega containerschepen, erg indrukwekkend. Door deze units moet je niet omver gevaren worden.

containerboot

Hier vaar je liever omheen.

Hollandsdiep en Haringvliet

Aangekomen op het hollandsdiep begon ik meteen met het uitgooien van plantenbedden. Die planten bedden waren eigenlijk al volledig overgroeid. Alleen met een grinder was er nog redelijk te vissen. Ik zeg redelijk, maar eigenlijk was het gewoon kut. Na zo’n lange reis geef je niet snel op. En plots “ bam”, uiteindelijk toch die aanbeet. Een mega baars had mijn grinder gegrepen. Niet waar ik voor kwam, maar wel een hele mooie vis. Dit formaat baars vang je niet vaak/nooit bij ons op de Kagerplassen en deze beschouw ik dan maar als mijn PR.

baarsklaassie

PR baars op de grinder. Bizar.

Na uren werpen en planten peuteren besloten we het hotel in te checken. Ik kwam in de haven nog enkele andere vissers tegen en zij vertelde dat het hier stikt van de monsterbaarzen en dat de snoek door overmatige plantengroei bijna niet te doen is. Dit klopte eigenlijk precies met onze eerste bevindingen.

We zochten het terras op voor koud bier en de planning voor de volgende dagen door te nemen. Dikke baars ging het dus worden……

Beuk baarzen.

De volgende morgen gingen we met hornets en chubbys aan de slag. Taluds werden gevonden en het baars vissen kon beginnen. Het duurde niet lang voor dat de eerste beukbaarzen werden gevangen. We hadden er veel lol in. De ene baars was nog mooier dan de ander. Hoewel het een prachtige vis is ligt mijn toch echt bij het snoekvissen. Ik kon het dus niet laten om een zwaardere hengel met een imitatie baars mee te laten zwemmen, maar deze bleef 2 dagen ongemoeid.

baars

Ook Marie ving haar PR.

baaarsrsr

Een voor een knappe vissen.

bigbaars

Beuk baarzen.

top fit

Gedurende de dag werd het weer warm.

baars 33

We vingen veel van dit slag baarzen.

De terugreis.

Na al dat baars geweld vertrokken we op de zelfde wijze weer terug naar de kager plassen. Sluizen werden gepasseerd en stukken werden hard gevaren en andere stukken werd er getrold. Het bizarre was dat net als de heenreis we maar een aanbeet kregen. Dit keer wel een vis van formaat.

snoekreis h

Toch nog een mooie snoek.

Aangekomen op de Kagerplassen begon het te schemeren en ving ik nog een snoek met een prachtige tekening. Geen grote, maar wel een mooi beest, een soort tijger tekening.

pamtersnoek

Deze snoek met tijger print. Prachtig. Deze zie ik graag terug als ze meter + is.

Al met al was het een heerlijke mini vakantie met eigenlijk teleurstellende vangsten. Toch hebben we heerlijk gehad en gaan volgend jaar zeker weer naar Willenstad.